tisdag 10 oktober 2017

Katt flöt på nådens hav

Musikaliskt blöt. Blev jag igår. Min människa är så gammaldags. Att han spelar CD-skivor. På hög volym. I vardagsrummet. Då låter det i hela lägenheten. Har jag tur, säger han, så överröstar det lastbilarna och bygget. Som ständigt morrar och dundrar utanför fönstren. Husets vind byggs om. Gud bevars. Så att studenter ska ha någonstans. Att vila sina trötta huvuden. Under tiden plågas vi. Av oljud och damm. Men allla besked om att vi uppgives. Är falska. Vi gör motstånd! Vid CD-spelaren.

Först strilade musiken över hemmet. Sedan blev det till en flod. Mäktiga vattenfall. Forsar. Vikar med nästan stillastående vatten. Mest översköljd blev jag. Av orgelmusik. Först Otto Olsson. Sedan Charles-Marie Widor. Mäktigt. Överväldigande. Fantastiskt!

Ytligt sett. Sov jag i soffan. I kattsjälens djupaste skikt genomströmmades jag. Översköljdes. Flöt på ett nådens hav av mäktiga ljuva toner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Katt flöt på nådens hav

Musikaliskt blöt. Blev jag igår. Min människa är så gammaldags. Att han spelar CD-skivor. På hög volym. I vardagsrummet. Då låter det i hela...