torsdag 31 augusti 2017

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig bara upp. Och beger mig. Till skillnad från människan som släpar på sina tillbehör. Väskor av olika slag. Alltifrån ryggsäckar, handväskor och påsar till resväskor och portföljer.

Människan ordnar också med en transportbur. Som jag sitter i. När vi reser och far. Dessutom tar människan med min låda och annat som en katt behöver. Mjuka handdukar och filtar. Att vila sin trötta lekamen på. Skålar för mat och annat.

För någon vecka sedan. Fick jag åka bil till staden. Där inhandlades en liten kattbur. Den heter nog så för att jag blir buren i den. Jag bars till experter på klor. Katt- och hundklor. Nummerlappen visade en trea. Före var två hundar. Och efter var det tio hundar till. Jag verkade vara enda katten för dagen.

Hur det gick till vet jag knappast. Men på fem minuter hade jag blivit vederbörligen klippt. Till min egen stora förvåning. Normalt blir jag superstressad. Uppjagad och nervös. När kloklippningsmojängen dyker upp. Denna gpng var jag lugn som en filbunke. De är nämligen berömda för att mest ligga still och mysa.

Tänk! De alltför långa klorna hade förpassats till historien. Skönt för mig och skönt för människorna. Nu är de lagom vassa och duger att speta en liten köttbit på. När andan faller på. Jämt, med andra ord.

1 kommentar:

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...