onsdag 26 juli 2017

Livet är ganska omväxlande

Semestertider. Är det. Även för en katt. Människorna finns hemma mer. Vill man ha sällskap finns det. Att få. Är någon ensam. Kan även jag bistå. Bli kompanjon. Vän. Sällskap. När det är vanliga terminer. Blir det mer glappande med ytterdörren. De kommer. Och går. Lite hur som helst.

En katt gör inget sällskap, säger min människa. Jag replikerar: det gör ingen människa heller. Om de befinner sig i samma lokal. Ett sällskap hör ihop. På något sätt. Man blir liksom säll. Upplyftad. Glad. Av någon annans närvaro. Sådan är jag. Allt som oftast. Även om. Jag håller mig på min kant.

Medmänniskan påstår att jag ibland. Tankar närhet. En kort stund. Smyger jag tätt intill. Laddar upp närheten. Som jag kan bära med mig. Om jag vill. När jag vill. Men det får inte bli för mycket. Då drar jag ganska snabbt. In i något favorithörn. Bakom en kudde. På ett överkast. I en kartong. Livet är med andra ord. Ganska omväxlande. Även i semestertider...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...