måndag 1 maj 2017

Öppna vardagsrum

När väskorna samlas i hallen. Då blir det resa av. Jag trivs bäst i öppna vardagsrum. Gömmer mig därför. Inför avresan. Under en dubbelsäng. Där det är svårt att locka fram mig. På en stol under ett bord. Där jag inte syns.

Till sist bär det av. Vilket betyder att jag bärs. Till bilen. Där en gigantisk hundbur monterats. Endast det bästa. Är gott nog. För mig, Sixten, the cat. I buren finns en toalettavdelning och ett mindre vardagsrum. Med en matta av blå frotté. Där slår jag mig till ro.

Sedan åks det bil till Strängnäs. Där en kort rast tillhör de omistliga vanorna. Jag får en slick glas. Och ett hörn. Av en ostburgare. Så jag ska stå mig. Till Nynäshamn. Där vantar man på en färja. Som sedan far sin väg. Det mullrar och bullrar, tjuter och skramlar. Inget för känsliga öron. Som mina. Så jag slickar mig om nosen. Försöker sova.

I Visby ska det handlas matvaror. Kattmat. Katt grus. Kattgodis. Och lite annat åt människorna. Sedan far bilen 35 kilometer tvärs över ön. Till baptistkapellet. Det forna. Sedan bärs allt från bilen. In i huset: väskor, en korgstol och en pall, porslin, en kaffebryggare, böcker, datorer, kattprodukter, matvaror, kryddor och en del annat. Smått och gott.

I sommarhuset/kapellet. Är vardagsrummet 90 kvadrat. Där skulle man kunna hålla konferens, Starta eget. Grunda trossamfund. Sjunga i kör. Spela teater. Som sagt. Jag trivs bäst i öppna vardagsrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Livet är ganska omväxlande

Semestertider. Är det. Även för en katt. Människorna finns hemma mer. Vill man ha sällskap finns det. Att få. Är någon ensam. Kan även jag b...