onsdag 1 mars 2017

Oljud skakar väggarna

Avsomnad är jag inte. Bara något tystare. Än vanligt. Har inte haft så mycket att säga. Den senaste tiden. Har haft fullt schå. Att hålla reda på alla byggnadsarbetare. Som åker hiss utanför fönstret, borrar i källaren. Och håller på. När det är liv och rörelse. Runt omkring. Blir jag försiktigare. mera vaksam. På alterten. Vilket gör mig mycket trött.

Märkligt nog vänjer jag mig. Vid borrarnas vrål. Från källaren. Det låter som om man bygger djupa skyddsrum. När man förmodligen. Bara drar vatten. Till en ny tvättstuga. Idag öppnade jag bara ett öga. När borrandet. Fick väggarna att skaka. Min människas CD-skivor for i golvet. Av vibrationerna. Det var inga bra vibrationer. Trots att människan försöker störa mig. Han överröstar oväsendet. Good, good, goood, goood vibrations, sjunger han. Med Jussivibrato på rösten. Hans röst låter snarare som slitet sandpapper än som en glimrande kristallklar tenorstämma. Men så hostar och snorar han. Mellan varven.

Allt ståhej fungerar som kognitiv terapi. Jag tvingas vänja mig. Vid det jag avskyr. Genom att ständigt tvingas konfrontera det. Utsättas för det. Att jag blir lomhörd. På köpet. Tycks inte bekomma vare sig husfolk eller hyresvärd.

En dag såg jag på hästhoppning. Från Göteborg. Hästarna hade små virkade öronskydd. Bedårande passform. Det vore något. För en mycket trött katt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Surr runt kaffeborden

Om några veckor ska kapellmästarna samlas. Det låter det. Som om en hoper orkesterledare. Strålar samman. Men icke. Människan har ett sommar...