fredag 3 mars 2017

Helgdagsförberedelsepolka

Nu måste jag lätta mitt hjärta. Ett ångestdrabbad katt vill bekänna. Tålig är jag. Över hövan. Men ett ljud. Tål jag inte. Jag låter nstan som min människa. Som klagar över samma oväsen. Skillnaden är. Att han nog protesterar mot tvånget. Att manövrera dammsugaren. Vecka efter vecka.

För mig låter dammsugaren. Som ett astmatiskt andeväsen. Väser och surrar. Ständigt morrande. Argsint pyser det. När apparaten andas in. Grus och damm. Tygmöss och hårtussar. Då gömmer jag mig. Darrande. Kryper jag ner under överkastet.  Mitt gömställe. När världen är ond.

Nu har ljudet tystnat. Inga mer vrål eller hissningar hörs. Fredagsfriden är kommen åter. Tänk så det lättar. När man får lasta av. Sina bördor. Får bekänna vad som trycker och skaver. Så nu dansar jag. Min helgdagsförberedelsepolka med mattfransar och skosnören

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Livet är ganska omväxlande

Semestertider. Är det. Även för en katt. Människorna finns hemma mer. Vill man ha sällskap finns det. Att få. Är någon ensam. Kan även jag b...