lördag 14 januari 2017

Strimlade argument

Mitt husfolk har delat lägenheter med mig. I nio år. Snart. Trots det. Tittar min människa. Förvånat på mig. Var gång han får syn. På mig. Yrvaket. Överraskat. Som tänkte han: nyss var du i köket. Nu ligger du. På hallmattan. Men jag hör dig ju. Från badkaret. Gnagande på blommorna. I Vardagsrummet.

Jag har en plan. Som han inte känner till. Jag vill ha uppsikt. Överblick. Kontroll. På var folk. Håller till. Då får man förflytta sig. Snabbt som blixten. Blixten-Sixten. Snabbare än då. När Sixten rör sig står fantomen stilla.

Dessutom. Placerar jag mig strategiskt. Som vore vårt hem. Ett schackbräde. Jag skaffar mig fri sikt. Åt flera håll. Samtidigt. Så att jag vet. Var människorna befinner sig. Är jag inte nära dem. Är jag mitt emellan.

Min tidningsläsning. Är likadan. Fri sikt åt alla möjliga håll. Bra överblick. Jag läser sådant jag inte gillar. För att veta vad jag faktiskt uppskattar. Tycker om. Står för. Att det blir en och annan strimlad ledarsida. Får man räkna med. Lite reaktion. Kan även en cool cat. Behöva uppvisa. Så då river jag. Argumenten i stycken. Som en klok, allmänbildad och balanserad katt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...