söndag 1 januari 2017

En stol ringde på dörren

En nyårshälsning från en kattlig kusin! Nu även riktad till mina (Sixtens) många vänner... 

En julklapp infann sig vid ytterdörren häromkvällen. Huset var fullt av gäster. Utanför stod en familj med ett paket till mig! En julklapp till Sixten, the cat kommer inte varje kväll. Så uppståndelsen blev stor. Jag förärades en egen stol med tillhörande kattkudde. En egen stol! Därför kan jag nu kalla mig stolt stolsägare!

Att jag inte skrivit så mycket på senare tid. Har att göra med innfunnen lättja. Jag tillbringar dagar och kvällar. Uppkrupen i min alldeles egna stol. Min människa kallar mig nu för stolle. Och tycker han är jätterolig. Han skrattar så magen hoppar. Åt sina egna skämt. 

Men tålmodig som jag är. Ler jag mest. Åt hans dumheter. Ty i den nya stolen får jag filosofera. För mig själv. Bättre kan man inte ha det. Förresten är det så. Jag tänker mig evigheten. Mätt och belåten. Hoprullad i  en mjuk stol. Suckande av välbefinnande. Omsluten av värme och ljus. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...