lördag 22 oktober 2016

Att vara katt

Min mäniska försöker lära mig att vara katt. Han lyckas inte så bra med det. Till exempel tycker han att jag borde välkomna främlingar med ett mera öppet sinne. Så berättar han om en katt som låg på disken i en affär. Ihoprullad i en flätad skål. För var och en att klappa. Katten bodde inte ens i butiken eller hos någon av personalen. Utan när man slog upp portarna. Kom katten knallande, Gick ett varv i butiken. Och la sig sedan i korgen. Det är vänligt.

Äsch, svarar jag. Det är bara tillgjort. Insmickrande. Somliga gör vad som helst för några smekningar. Inte jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...