fredag 22 juli 2016

Förkylningstider

Nu är jag sjukvårdare bliven. Människan har skaffat sig en förkylning. En dunderdito. Det hostas och nyses. Snoras och snyts. Jag tar hand om honom. Under tiden. Det är inte bara febern som stigit honom åt huvudet. Omdömet sviktar. Han tror han ska orka göra något i trädgården. Glöm det, säger jag. Jag vill, svarar han. Men kroknar redan innan han fått på sig strumpor och skor.

När han nyser. Ropar jag: prosit och välsignelse! Det lär de ha sagt på en teaterscen i någon ruin. Nu blir det sådana utrop alltsom oftast. För här nyses i parti och minut. Alltså både i stora kvantiter och i liten omfattning. Ja, hur det är. Fattas bara att jag blir förkyld. Man borde kunna spara sin förkylningar tills det blir vinter och man vill stanna inne. Och nu fick jag hicka! Suck!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...