torsdag 30 juni 2016

Sommaren är här?

Mitt sommarlov har startat
så jag till landet for
Tror knappast att jag fattat
att friheten där bor
Kan välja och kan vraka
vad jag vill syssla med
Att dega eller baka
att leka med besked

Men allt är inte ljuvligt
ta flugornas konvent
de surrrar runt så ljudligt
och kollar vad som hänt
ett pälsdjur tar sin vila
på stolen vit och blå
ja, flyg runt den och stila
se den bli galen då

Jag slår med tassen ilsket
mot flygfän här och där
men missar stort och vilset
jag muttrar högt och svär
att dessa svarta humhum
är snabbare än jag
de låter retligt brumbrum
fram smällar'n mänska tag

Hjälp mig mot sommarns plåga
mot mygg och bin och knott
mot flugor bromsar tåga
ha bort dem, långt långt bort
så jag får njuta sommar
semsterliv och sol
och slipper slokat lomma
till skydd så mörkt som kol...


...



1 kommentar:

  1. I sta´n finns ej en fluga,
    som surrar och som stör.
    Blott runt en sommarstuga
    de stämmer upp sin kör.
    Men du har valt ditt viste,
    o Sixten, frände min.
    Du skulle va´den siste
    att fly till staden in.

    Här får man blott spatsera
    med mänskan i ett snor
    som tror han kan dressera
    en skogkatt, stark och stor.
    I Visbys trånga gränder
    vi går en aftongång
    tills någon av oss vänder
    och gör den andre vrång.

    Titzian

    SvaraRadera

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...