söndag 22 maj 2016

Kattliv

Inget att göra. Det är inte mitt problem. Jag kan hålla mig sysselsatt. I dagar och veckor. Med att bara vara. Att trippa runt och hålla koll. Att övervaka omgivningarna. Att studera fågellivet. Hålla mig nära min människa. Han som ger mig mat.

Det tar också en del energi att byta sovplats. Från garnkorg till soffa. Från soffa till fåtölj, Till dynan på köskstolen. Under överkastet. Ner i annan fåtölj. Där det finns en ryakudde. Långhårig. Inte bara av ryagarnet. Utan därför att människan inte kommer ihåg. Att dammsuga. Mina viloplatser.

Sedan ska man inte glömma bestyren att hålla sig ren. Att putsa och feja pälsen. Att slicka tassar och hålla öronen i trim. Eller all energi som går åt. För att se till att matskålen är välfylld. Så snart människorna ska gå ut. Kräver jag påfyllning. Man vet ju inte. När de kommer hem- Bäst att vara förberedd. Välförsedd.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...