onsdag 16 mars 2016

Har redan fått mat?

När solen försökte kika in i sovrummet sa medmänniskan: Jag har redan gett honom mat, vad han än säger. Bara så du vet!

Yrvaket hummade människan joho, jaha och gick sömndrucken ut i köket. Där stod jag, Sixten, the cat vid matskålen och stirrade. Först på skålen. Sedan på människan. Och därefter på skålen igen. Jag behövde inte säga något alls. Ty maten jag hade fått fanns inte där. Den var försvunnen. Liksom borttappad. Förlorad. Och finns det något jag inte tycker om så är det en tom matskål.

Man kan få för sig att livet är lika tomt. Innehållslöst. Att när något är uppätet är det förbi. Sånt vill inte jag bli påmind om. Hellre längtar jag efter ett nytt skrovmål. En ny delikatess. En liten gnutta laxkräm. Några nyskalade räkor. Färsk leverpastej. Då vattnas det i munnen. Och jag får lust att sätta tänderna i något.

Människan viskade: Du har redan fått mat. Vad du än säger. Bara så du vet...

1 kommentar:

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...