måndag 15 februari 2016

Tre röda kuddar

Människorna har skaffat tre röda kuddar. Som passar bra. Till det grå överkastet. I sängkammaren. Medmänniskan brukar använda två. Min människa en. Vilket jag protesterar mot. Även jag behöver en kudde. Så jag jamar skarpt. Uppfordrande. Krävande. Ge mig en röd kudde! Annars riskerar ni. Kuddkrig!

Efter en stund. Fattar medmänniskan. Att även katten behöver bli delaktig. I att vila. På en kudde. När jag väl fått en kudde. Placerad. Mellan människorna. Trampar jag till den. Drar i den med klorna. Trampar och drar. Som vore jag vindruvetrampare. När jag fått till stuket. Lägger jag mig på kudden. Putsar pälsen. Biter klorna. Slickar tassarna. Gnuggar mig över öronen. Ögon och nos. Sedan suckar jag. Ljudligt. Ljuvligt. Av välbehag.

Här ligger vi och vilar. Tillsammans!

1 kommentar:

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...