torsdag 14 januari 2016

Pensionärer har något mellan öronen

Du Sixten...
Ja, vad vill Du, sa jag som låg och dåsade under en upp och nervänd gammal pappkartong.
Inget särskilt, sa människan
Kom igen, Du väcker mig väl inte bara för att låtsas att Du inte har något att komma med?
Jag stirrade intensivt på min människa som såg en aning skuldmedveten ut.
Ja, jo, jag tänkte bara berätta att nu har den där pensionärsfesten ägt rum.
Och...?
Det blev ganska trevligt. Jag tappade visserligen mina manuspapper på golvet. Fick bläddra fram och tillbaka mellan sidorna som en tok. Det rörde liksom ihop sig. Men det verkade som om man ville veta. Hur du har det.
Mån det, sa jag frågande.

Visserligen tänkte jag en stund på att det måste vara ödet. Har har jag föreställt mig en framtid som en efterfrågad och lysande talare. En folktribun som avhandlar samtidens stora livsåskådningsgåtor och kulturens ödesfrågor. Istället berättar jag om en från katthemmet adopterad katt. Så går det med lysande utsikter. Jag som skulle vara en intellektuell ledstjärna. En briljant tänkare. En kulturell pennvässare... 

Inget kan väl vara mer lysande än att berätta. Om mig. Sa jag, Sixten, the cat, ganska självmedvetet. Men så har jag. God självinsikt. Självförtroende. God bedömningsförmåga.
Men en folktalare som orerar om torrfoder eller blöt mat. Som skryter med sin katt. Och vilka galna saker denna märkliga katt råkar ut för. Det lär knappast förändra världen.
Säg inte det, sa jag. Du kanske inspirerade någon att själv ta till orda. Om det som inte vekar så betydelsefullt. Men som vid rätt tillfälle kan förändra tidens lopp. Riva hus. Bereda väg.

200 pensionärer sjöng i alla fall. Med full hals. Det var som på Skansen. Med en organist. Vid pianot! De skrålade. Ljudligt. Dina sångliga verser. Som om. De faktiskt tyckte om. Att sjunga allsång. Om en katt i kravatt. Och hög hatt.
Och jag som brukar säga att människor inte är kloka. Får nog ändra mig. De har nog ett och annat. Mellan öronen, sa jag. Näsor, till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...