lördag 9 januari 2016

Julen packades ner

Julen är borta. Helt försvunnen. Efter mitt stora krubbäventyr. Packades julen ner i en kartong. Nu håller julen till i husets källare. I en flyttkartong. Där sover den heliga familjen. Herdar och får har fått lugn och ro. Själv vankar jag oroligt av och an. Funderar över vad som är förändrat.

Kvar finns förstås några stjärnor. I fönstren hänger de. Men de blir inte långlivade. de heller. En hotande resväska står i hallen. Beredd att likt ett svart hål. Svälja hela den lysande härligheten. För min del. Tror jag. Att under resten av året. Kommer det att glimma och glimra. I källarens mörker.

Så en dag. Blir julen befriad. Utsläppt. Ges möjlighet att blomma ut igen.Då skall det sjungas i lägenhet och krubba: Julen är här. Ära vare Gud och fred på jord. Jag längtar redan. Efter herdar och får att roa mig med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...