tisdag 26 januari 2016

Drömvinst: skinka!

Såg idrottsgalan på skärmen. Spänd förväntan på belöningar och utmärkelser. De omtalades som vinster. Fröken Sjöström "vann" till exempel Jerringpriset. Säkert välförtjänt. Tilldelades vore väl mera rätt- Även om. Det bakom priset står en massa ihopkämpade medaljer. Av ädlaste valör och därtill världsrekord. Det tacklades och stod i. Skämtades och hyllades.

Om jag skulle fått en skinkbit. Hade jag tackat. Far och mor. Lillebror. Våren. Livet. Min hopptränare. Min sovcoach. Min matutdelare. Lådrensaren. Till sist: min människa...

Själv ville jag vinna en skinkskiva. Mer än något annat. Bakom lagom likgiltig attityd. Trängtade jag. Från kökets stora vita vinstförråd. Skulle priset lyftas till frukostbordet. Värdigt tog jag mig upp. Med höftrotation. I pik. Upp på podiet/bordet. Bara för att bli avvisad. Bortvisad.

Inga priser där. Inga vinster alls. Bra nesa. Och nedflyttning. När jag gav upp. Då fick jag ett tröstpris. Ett litet hörn av en ost. Som vore jag släkting med mössen. Men även ost går an. När man inte lyckats vinna sin drömvinst: skinka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...