fredag 18 december 2015

Brev till pensionärer

Min människa är knepig. Dessutom lat. Han ska hålla tal vid en pensionärsfest. Därför har han bett mig. Skriva ett brev. Som han kan läsa upp. På festen. Snäll som jag är. Fylld av medlidande. Har jag gått med på. Att skriva.

Kära pensionärer.
Vad ska jag kalla er? Seniorer? Åldringar? Gamlingar? Eller årsrika? Entusiaster? Nix. Min människa säger att någonstans inom varje äldre person han träffat sitter det en yngre. Efter ett tag kikar ungdomen fram, trots att skalet och fodralet kan vara slitet och ärrat.

Så är det med oss katter också. När vi blir något till åren uppför vi oss en aning värdigare. Moget på något sätt. Rör oss lite försiktigare. Hoppar mera eftertänksamt. Då har vi lugnat ner oss en smula. Det händer. att vi glömmer. Vart vi var på väg. Och får då börja om från början. Gå tillbaka till den plats där tanken, Den vi inte kommer ihåg, Föddes.

Men skenet bedrar. Rätt var det är. Rusar vi runt och jagar möss. River hål i soffor. Med våra vackra klor. Gömmer oss i badkar. Leker lekar. Sliter i gardiner. Rullar runt på golvet. Trots att det värker i tassar och ben.

Människan säger att jag är en gammal skruttkatt. Ska han säga. Som måste leta igenom lägenheten flera gånger. När han ska gå ut. Var är nycklarna. Så går han. Kommer tillbaka för att se. Om spisen är avstängd. Letar efter mobiltelefonen. Går igen. Kommer tillbaka eftersom cykelnyckeln ligger kvar. När han varit borta ett par timmar ringer han till medmänniskan. Hörru du. Har du sett min almanacka? Jag vet inte vad jag ska göra i eftermiddag. Kan du kolla...

Han ska inte klaga. På att jag är mer än tio år gammal. Ja men, det motsvarar ju bara 70 år eller så. Om man jämför. Men jag är inte äldre än jag känner mig. Och känner mig det gör jag ju. Yngre. Ung. Oftast vital. Ibland lite trött.

Eftersom det är jag som skriver kan jag ju hitta på vad jag vill. Människan får stå där och läsa. Vilket han lovade göra. Bara jag skrev. Så kära festgäster. Vilka av er har en ung människa därinne? Upp med en tass! Det var väl det jag visste!

Hur många känner sig som tonåringar? Hur många är i tjugo till tjugofemårs åldern? Hur många är något lite mer än så? Jag hoppas ju att det ska lysa igenom ibland. Att vi fortfarande är unga. Därinne. Smarta. Visa. Erfarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...