söndag 18 oktober 2015

Meditationskatt

Alla som betraktar katter tycks tro att de är de lustigaste varelser som finns. Nätet flödar över av filmsnuttar om katter som tränger sig in i alldeles för små skålar. Försöker ta plats i underdimensionerade kartonger. Trillar omkull, missbedömer sina hopp, lappar till någon ur bakhåll.

Samtidigt beundrar man vår förmåga att försjunka, slappna av, meditera. Min metod är uråldrig och leder till de inre djupen. Den kallas för svan-zen. Vi intar meditativa ställningar. Andas djupt. regelbundet. Tömmer vårt medvetande. Och sjunker ner i alfarytm.

Mjuk är pälsen
stolt är svan-zen
känn fördjupningen
Lugn och frid man uppnår
harmoni som uppstår
Bön från svan-zen
ger balansen
Katt, en djuping len!

Så tänkte jag idag. Imorgon är en annandag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...