onsdag 28 oktober 2015

Kattraser, äsch!!

Kattexperter är trevliga. Ungefär som psykologer. Berättar de. Om beteenden och egenskaper. Hos alla möjliga katter. De sätter oss på tabell. Sorterar och står i. Som om det fanns raser. Som går att skilja åt. Genom pälsfärg. I den mån de har päls. Några katter har inte mycket till behåring. Stackarna. Som de måste huttra. Om de bor i kalla norden.

Jag har hört berättas. Att man till och med ställer ut katter. För beskådande. Och bedömning. Sorterade efter ras. Och utseende. Det där är inget för mig. Men jag vet vems felet är. Det är den där Linné förstås. Ständigt denne Linné. Vars hela liv. Gick ut på att sortera och stå i. Att dela in allt i arter, sorter och grupper. I släkter och familjer. Av bara farten. Stämde det med hur man gjorde. Med människor. Medmänniskor slutade vara det. Istället sorterades människor efter sort och slag. Ras. Man sålde dem. Ungefär som man gör med katter. Jag tänker. Säger högt. Kattraser. Äsch!!

Vad bryr jag mig om. Ifall en katt har blå ögon? Sköldpaddsfärgad päls. Är långhårig? Uppfödd på andra sidan jorden. Eller i Södertälje. Jag bryr mig inte ens. Om utifall de kommer från Kumla. Vi tillhör alla familjen. En enda stor familj. Katternas storfamilj.

Men jag lyssnar. Intensivt. På kattexperterna. Ändå. Ty det är som att se sig själv. I spegeln. Jag skrattar gott. När de talar om. Hur katter är. Känner igen mig ofta. Och skakar nästan lika ofta. På mitt smarta huvud. Med de stiliga och spetsiga. Öronen. Så får jag mig ett gott skratt. Skulle jag... hihi. Vara så där...hihi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...