lördag 31 oktober 2015

För bra för att vara sant?

Sixten! Vakna! Ligg inte där och sov! Sa människan när han kom hem sent en kväll. Jag har något att berätta för dig.

Måste det ske nu, sa jag. Och tittade förebrående på min människa. Som så grymt. Väckte mig. Nästan mitt i natten.

Jo, nu. Jag måste få berätta. Jag var på en pensionärstillställning alldeles nyss.
Jaha, tänkte jag. Vad är det för märkvärdigt med det? Han är ju pensionär. Men jag sa högt. Nå, låt höra.

Jag skulle ju tala i Pingstkyrkan. Elim heter den. 180 personer fick god mat och köpa lotter. Sedan blev det en stunds manskör. Elim brothers hette kören. Som sjöng högt. Men bra. En väldig massa bröder var det. Jag har ju bara två.

Kom till saken, sa jag, som fortfarande hade hopp om att få återgå till säng och sömn.

Så blev det min tur och när jag hållit på en stund. Insåg jag att jag nog fick dela med mig. Lite grann. Av dig, Sixten. Jag råkade säga det där med att du fastnade i porrfiltret. Då blev det knäpp tyst i kyrksalen. Jag är ledsen. Det bara blev så. Jag vill ju inte genera dig. Eller tjata om det. Men att du plötsligt. Den där gången. Fick 30 000 besökare på bloggen var fantastiskt.

På vad sätt? Vad var det som var så fantastiskt med det? Snarare är det generande. Att man vill veta. Något om mig. Bara man använder ordet porr. Var håller de där 30 000 hus nu?

Lugn, sa min människa. Det blev bra. Jag försökte ta det varligt. Och sakligt. Och så läste jag ett par bloggposter. Som du skrivit.

Hmmm, sa jag. Outgrundligt. Kryptiskt. Då blev det i alla fall något klokt sagt…

Efteråt var det flera som ville veta mer om dig. Man undrade. Var du en raskatt?

Sa du inte att jag inte tror på ras. Vi är en enda stor kattfamilj. Jag blir rasande när man vill skilja oss åt. Med hjälp av färg. På päls. Eller ögon.

De som frågade förstod. Men någon undrade om du fanns på riktigt.

Vafalls???

Det lät väl för bra för att vara sant. Det där med bloggandet. Och din smartness. Tänker jag. Sa människan tanklöst. Men fortsatte snabbt. Men det var flera som kände till dig. Som frågade hur du mår. Om du har det bra. Som ville att jag skulle hälsa till dig. Så nu gör jag det. Hälsar. Hur mår du, Sixten? Har du det bra?

Det svarar jag inte på. Inte mitt i natten. Brutalt nyväckt. God natt, sa jag, Sixten the cat, och försvann.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...