torsdag 8 oktober 2015

En toppenkväll

Gästerna satte sig på mina människors platser. Klart att jag blir förvirrad. Trots att jag är reserverad mot gäster hoppade jag upp. La mig på min plats. Att det redan låg en hand där. Brydde jag mig inte om. Den fick bli dyna. Att vila på. Så var det med den handen.

Men jag är barmhärtig. Reste mig snart. Gick till fårskinnet. Till karmstolen. Av rotting. Där tvättade jag mig en stund. Samtalet gick i vågor. Sövande. Slumrade snart. Efter några timmar sträckte jag på mig. Gick tillbaka till kalaset. Markerade. Så att alla förstod. Nu är kvällen slut. Nu behöver jag mitt husfolk. Så att matskålen blir välfylld. Med nattamat.

På det hela taget. Hade jag en toppenkväll. Ingen plockade upp mig. Som vore jag ett mjukisdjur. Ingen snubblade på mig. De beundrade mig. Talade en hel timme om mina förtjänster. Och några andra kattvänners tillvaro. Log för mig själv. Deltog. På mitt sätt. På lagom avstånd. Vilket förnöjer mig så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...