söndag 30 augusti 2015

Varför heter det...

Varför heter det envis som en röd gris? När ingenting är mera envist än en svartvit huskatt som har bestämt sig. Så hoppar jag upp på frukostbordet 14 gånger. Bara för att jag kan. Har lust.

Varför heter det få en tupp i halsen. När ingenting låter mera halvkvävt än en kraxande katt som har något på hjärtat. Hör mig. Ge mig mera. Mera. Mera mat. Då låter det som om halsen är fullständigt igentäppt. Men kommer mat. Kommer råd. Då finns det fri passage.

Varför heter det att morgonstund har guld i mun? När ingen är så tidigt uppe som jag, Sixten, the cat. Jag har visserligen inte solens gyllene strålar. Men sylvassa huggtänder kan morgonstunden också ha. Morgonstund har dessutom klor på den ärvda skänken. Om någon undrar vad det är som låter. Som naglar mot svarta tavlan.

Varför heter det här finns inte inte en katt, när det är folktomt? Borde det då inte heta här finns inte en människa när alla katter har gått sin väg!

Varför heter det dags att bryta upp när man ska gå hem? Jag brukar bryta samman när folk går. Då blir det visserligen lugnt. Och skönt. Men ganska tråkigt. Då borde man kanske bryta sig in när man går bort.

Varför heter det klart slut när man lägger av? För att man gör det. Lägger av. För stunden. Klart slut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...