söndag 23 augusti 2015

Vald och utvald

Tänk om man skulle försöka sig på att bli utvald. Eller bara vald. Till något högt ämbete. En ledande uppgift. Vi kunde bilda en förenade katters union. En löslig gemenskap. Med hårda lagar. Och rättvisa regler. Jag saknar förstås miljarder. Att driva kampanj med. Företag har jag inga heller.

Dessutom är jag ödmjuk. Det bådar inte gott. Det enda som talar för mig. Är att jag kan vara ganska trumpen. Sådant gillas. Plump är jag mera sällan. Människan har berättat om plumpe Trump. Han är inte min förebild. Även om jag också kan få för mig att säga. Precis vad som helst. För att undgå smäll på tassarna. Kallar jag det provtänk. Förslag att diskutera. Grunna på.

Jag är mig själv. Och skäms inte för min svans. Det är mitt vapen. Men vad katten. Jag behöver inte bli vald. En gång till. Jag är redan både utvald. Utsedd. Utvald. Hemburen. I triumf. För att vara husets katt. Man kan förstås ändå vilja bli framhävd. Synliggjord. Påtagligt uppskattad. Mina människor sätter inte upp skyltar. Vid dörren. Som vissa restauranger och firmor. Som vill framhäva. Goda företrädare. Sådana som jag. Men i sitt sammanhang. Det lär vara fint. Att bli skyltad med. Månadens bästa anställda. Kan man skryta med. I en valkampanj. Till exempel.

Vi borde kanske ha skyltar. Om månadens katt. Bästa sjusovare. Snabbaste matförbrukare. Tokrusningsexperten. Keligaste pälsdjuret. Mest oberoende. Högst integritet. De behöver inga skyltar. Jag skulle stå på varenda en av dem. Först och främst: Sixten, the cat. Igen. Än en gång. The one and only!

Klart att man blir smickrad. Då. Och börjar fundera. Om man borde pröva, Skulle försöka. Ställa upp. För att bli vald. Till någonting... Månadens bloggare med klo? Mest kliade enstöring?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...