lördag 1 augusti 2015

Snabb klipp

Tovor i pälsen är inte roligt. Men det förekommer. Trots ihärdiga människor. Som kammar och borstar. Borstar och kammar. Tills jag säger ifrån. När det sliter och drar. Alldeles för mycket. Nästan så det gör ont.

Igår tog de fram saxen. Försökte gömma den bakom en tidning. Så jag inte skulle se den. Och sticka min väg. Under en säng. Eller en soffa. Mina människor är nämligen inte. Så gymnastiska. Det blir många pust och stön för att komma ner på knä. För att kunna se om jag finns kvar. Under sängen.

Men jag låg lugnt kvar. Låtsades att jag inte såg verktyget. Min människa matade mig i ena änden med kattgodis. När medmänniskan klippte päls i den andra. De fick tro att de lurat mig. Så det gick bra. Kattgodis slår nämligen det mesta. Men så är de fulla av kattmynta. Så jag brukar dem med förstånd. Det är så lätt att bli beroende. Nu är det klippt, sa människan. Vilket fick den andra att dra efter andan. Som om något gått på tok. Svansen kanske hade blivit förkortad. Genom ett misstag. En gärning av den mänskliga faktorn. Men inte. Det var bara tovan som avlägsnats genom några snabba klipp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...