söndag 9 augusti 2015

Frågor av tvivel

Min människa tvivlar ibland. Inte på det man skulle kunna tro. På egen förmåga. Eller på den Helige. Nej han tvivlar övertygat och bestämt. Engagerat och uthålligt. Nästan fanatiskt. På mig. Vilket är svårt att förstå. Så gott som obegripligt.

Men han är ihärdig. Han vet att jag förstår det mesta han har på hjärtat. Och skulle jag sakna en passande glosa. Har jag ett hundratal alldeles egna ljud. Små och stora. Envisa, glada och klagande ljud. Små och stora, starka och svaga. Så nog har vi redskap för att konversera och samtala. Med varandra.

Särskilt har jag iakttagit att han förväntar sig att jag skall göra som han vill. Då förklär han denna vilja i frågor. Vill du gå ut, Sixten, säger han. Fast han bara vill ha sällskap. När han ska sitta i trädgården. En stund. Vill du ha mat, frågar han. Bara för att få se mig göra små skutt av förväntan. Se mat, det är mitt liv, det!

Så händer det något som förstärker hans tvivel. Vill du leka, säger han. Och jag iväg som en raket. han fattar inte att det är så jag leker. Han tror att jag sticker. Utan att ha förstått. Någonting.

Han upphör aldrig att tjata på mig. Eftersom han tvivlar. På min fattningsförmåga. Kan du sluta kloa, ropar han. Som om det hjälper. Det är som om jag skulle ropa till honom sluta andas. Klipp inte naglarna. Raka dig aldrig. Så gör man bara inte!

Men i nästa sekund vill han ha en synpunkt. Från mig. Vad tror du om läget i Ukraina? Säger han. Hur ska det bli i Irak? Gör bomber någon nytta? Det är synd om honom. Han måste ifrågasätta det mesta. Är det här en bra dag? För dig? Hur smakade maten? Var den god?

Allt blir till frågor. Så slipper han säga rakt ut. Vad han tycker. Borde man inte lägga ner arbetet med en ny handbok? Har inte storpastoraten spelat ut sin roll? Har kyrkan något på hjärtat? Eller har den fått det mesta om bakfoten? Är han riktigt arg säger han bockfoten. Istället. Den frågande tvivlaren. Som är min bäste vän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...