måndag 6 juli 2015

Skaka av det blöta

Tisdag blev en regndag. Satt en stund på trappan utomhus. Tog in ett helt bibliotek av dofter. Satt där och sniffade. Innan jag gav mig ut i vätan. Blev blöt om tassarna, likaså om magen och svansen. Vilket inte är så behagligt. Men det fick jag tåla. Längtade till gräset. Tuggade på ett strå. Och ett till. Såg oerhört tuff ut. Om någon skulle råka gå förbi.

När jag fått nog. Återvände jag in i huset. Stannade på hallmattan. Skakade på mig. Så där som bara människans fyrbenta vänner kan. När min människa har försökt. Slutar det alltid med förskräckelse. och brak. Han dundrar in i en spegel. Eller halkar på en matta. Eftersom han blir så sällsynt yr. Av alla blixtsnabba huvudskakningar.

Själv blir jag torr. Eller torrare. Än jag var. Innan. Då när jag var blöt. Vilket är bra. Om man ska ligga i människans favoritfåtölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...