måndag 22 juni 2015

Tålamod och nattligt äventyr

Tålamod är mitt andra namn. Sixten mitt första. Jag kan ta det lugnt, softa, vänta, slappa, avvakta länge, mycket länge. Är man tio kattår gammal. Har mognad och vishet infunnit sig. Men ibland blir det bara för mycket. Av det goda,

Denna natt fick jag nog. Reste mig resolut ur sängen. Började jaga en gammal stenhård kastanj. I sovrummet. Det lät som elitserien i hockey kommit på besök. När medmänniskan vaknat. Tog jag en paus. Periodvila. Gick på lådan. Drack vatten. Åt en smula. Sedan blev det match. Igen.

Nu tacklade jag nattduksbordet. Så lampan välte. Sedan forecheckade jag ytterdörren med klorna. Skrinnade tillbaka till egen bur. Ny attack. Mot pucken av kastanj. Passade mig själv. Dribblade. Min människa bryr sig inte. Han sover igenom det mesta. Men medmänniskan får spader. Så jag kloar lite extra på domarbåset. Hennes sänggavel.


Nu har jag fått ur mig lite överflödsenergi. Som annars bara får det att rycka i tassar och kropp. Till och med under sömn. Men jag har jagat runt på sovrumsgolvets glatta is. Jobbat mig trött. Blivit av med stressen. Så att tålamodet kan få plats. Nu är klockan halv fyra. På morgonen.

Så här lugn och samlad ser jag ut. På insidan. Så tänker jag mig mig. Lugn. Softande. Avslappnad. Tålmodigt leende. Mot konstnären. Efter nattens äventyrliga hockey. En god förebild.

1 kommentar:

  1. Jasså, du hade "katt-fnatts-race" klockan mitt-i-natten.
    De brukar inte vara sååå populära... Men vad katten, lite får våra tvåbenta stå ut med ;-)

    Nosbuffar

    SvaraRadera

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...