tisdag 30 juni 2015

Hål i atmosfären

Dygnsrytmen är ur led. Förmodligen beror det på ljuset. Det mörknar för sent och blir ljust alldeles för tidigt. Mina nattvandringar hinner inte bli av innan morgonen är här. Och vem vill patrullera av huset i bländande solsken? Då finns inga skuggor att kontrollera. Inga faror i hörnen. Ingen tystnad att lyssna av.

När solen går upp tystnar körsången. Men redan i gryningsljuset sjungs det. Det drillas och pips. Kraxas och jublas, När solen stigit upp ur horisonten går konserten på högvarv. Själv lommar jag  bort till sängen. Hoppar upp och gräver ner mig. För att få mörker. Och lugn och ro. Men jag erkänner villigt och glatt. Att det är svårt att sova.

Det är inte enbart fåglarnas fel! Nej. Flugsommaren är här. Flygfäna surrar. Landar på mina öron. Som jag tvingas svänga som propellrar. Det kryper i pälsen. Så jag måste rista och skaka. Försöker freda mig. Slår med ilsken tass. Irriterad. Störd. Fåfängt klipper jag till. Gör hål i atmosfären. Med mina luftpastejer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...