tisdag 2 juni 2015

En annan?

Folk tröttnar på dig, Sixten, om du inte skriver regelbundet, sa människan. Mitt svar kom direkt. Det tror du bara. Risken är större att de tröttnar på mig om jag skriver vareviga dag. Min onkel, jag har en sådan, även om jag inte hört av honom på år och dag, brukade alltid säga att den som gal hela dagen blir betraktad som galen. I det hade han rätt. Man kan inte i tid och otid komma dragande med sina sovställningar, matvanor eller kartonglekar.

Du ska inte vara så pessimistisk och blyg. Det är en dålig kombination. Sa min människa glatt och uppmuntrande. Du är ingen blyg viol som står med nedfällt huvud och viskar, inte ska väl jag. Du brukar ju ta för dig. Låta din röst höras. Jama och stå i.

Det är väl möjligt. Att jag ibland. Är modig och stursk. Ädel och grann. Men jag vill inte slita ut folks datorer med mina funderingar. Så visar jag min omtänksamma sida. 

Pyttsan, svarade människan. Risken är den motsatta. Den som inte hörs finns inte. Tystnar du så upphör du.

Det var det mest korkade jag hört på år och dag. Så vem tror folk att jag är när jag tar till orda. Igen. Just idag. Nu! En annan? Kan det finnas någon annan Sixten, the cat, som är en fena. På bloggskrivande? Tror inte det! Knappast. No way!

2 kommentarer:

  1. Vi tröttnar aldrig på din blogg och kollar den varje dag för säkerhets skull... men vi vet också att ibland bjuder livet på viktigare saker än bloggtassande, och då måste man prioritera. Sådant är människor dåliga på, det vet vi sedan förut... vi katter, däremot, är jamarbra på att prioritera det viktigaste först!

    Tass från klosterkatterna genom Majsan, abbemissa.

    SvaraRadera
  2. Gillar dig skarpt Sixten! Lika spännande som att öppna ett paket på julafton när man får din dagliga gåva av visa iakttagelser eller en dikt.

    SvaraRadera

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...