torsdag 18 juni 2015

Brandkapten Sixten

Nyss kokade mjölken över. Människan skulle ha varm mjölk i sitt kaffe. Men fastnade i någon gammal bok. Glömsk om världen. Förlorad för nuet. Först när det började ryka vaknade han till. Själv sprang jag fort. Till människan. Som vore det en utryckning.

Du blir en bra brandvarnare, sa min människa vänligt när han insåg att jag velat hjälpa till. Kanske det, svarade jag. Och såg mig som en modern mästerkatten i brandstövlar. Med en hjälm. Stor och blank. Brandkapten Sixten, at your service!

Mjölken kokar på en spis
kokar över, rök och dis
mänskan glömsk av allt han läser
vaknar till när katten fräser
en brandvarnare han är
vilken tur vår katt finns här!

1 kommentar:

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...