tisdag 23 juni 2015

Bildbevis är bra att ha

Musik det är mitt liv. Genomsyrad som jag är. Av musikalitet. Jag gillar särskilt instrument med tangenter. Klaviatur som man kan kliva på. Spankulera över. Trycka till. Tramporgeln som står i ett hörn. Är dock mindre trevlig. Den är surmulet tystlåten. Inget händer. Hur jag än trippar runt eller gör små piruetter. Så förblir instrumentet bedövande tyst.

Uppskattningen av tangenter har nu flyttats över på en helt annan manick. Vem kan motstå ett bord med tangenter? Människans dator är oftast behagligt varm. På dess tangenter kan man slå sig till ro. Dessutom. Är det en nybliven sport. Att försöka spetsa en tangent. Att pilla bort den. Att rycka loss den.

Låt bli, far människan ut. Riktigt hotfullt. Försvinn från datorn, utropar han högljutt. Som om själva ljudnivån. Skulle få mig att flykta. Pah! Trots att hörseln min är känslig. Krävs det mer. Om man vill få mig att flytta. Minsta centimeter. Lite stek. Leverpastej. Kattgodis.

Husfolket har nu utfärdat ett påbud. Den som lämnar laptopen öppen. Får plikta fem kronor. Det blir en grundplåt. Till att köpa ett trådlöst tangentbord. Där man kan sätta tillbaka bortpillade tangenter. Sådant finlir fungerar inte. På den bärbara datorn.

Människan har till och med tagit kort. På sin laptops tangentbord. Som bildbevis. För hur barbariskt klofingrig en katt kan vara. Ingen kan väl tro det. Att min människa samlar bevis. För att jag inte ska kunna förneka inblandning. I mysteriet med de försvunna tangenterna.


Samtidigt tycks min människa gilla det hela. Under tangenterna. Finns små gummikuddar som tangenterna trycker ner. Nu får han istället för bokstaven c. Trycka direkt på gummikudden. Det kittlar. Så skönt. Säger han. Och skriver numera gärna bokstaven c. Flitigt. Cå cka en clipcten drac!

1 kommentar:

  1. Då gjorde du en stor tjänst där hemma med tekniken 😁.
    Nu får din människa uppfinna nya stavningar på sina ord...
    Bra jobbat Sixten!

    Nosbuffar

    SvaraRadera

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...