fredag 15 maj 2015

Ser katter på TV?

Mina människors vänner är debattglada typer. De diskuterar livligt allt möjligt. Busslinjernas konstiga dragning. Skattesystemets fördelningspolitiska effekter. Arbetsmiljön inom Svenska kyrkan. Butikernas extrapriser som styr vilken mat människor faktiskt äter. Föräldraledigheten som ny könsmarkör. Så där håller de på. De drar sig inte ens för att debattera vad katter ägnar sig åt under dagarna.

Nyligen bröt stormen ut. Replikerna for som spjut. Högg som ljungande svärd. Med en ljudnivå som får brandlarm att verka beskedlig söndagsskola. Denna gång hände det mesta rakt över mitt huvud. Som om jag inte var på plats. Inget hörde. Inget visste. Och kunde lägga till rätta missförstånden. Två sidor utkristalliserade sig. Katter gillar att se på TV. Katter är oförmögna att se på TV och gör det därför inte - det bara ser ut så. Sa de. Som trodde att de visste. Allt om katters perception och synförmåga.

De fick väl snacka bäste de ville. Jag var strängt upptagen. Av att se och höra. Det som betyder något: VM pågår!


1 kommentar:

  1. Självklart tittar vi, men bara på det som intresserar oss.
    Naturfilmer med fåglar och andra djur är kuliga, liksom vissa sporter ;-)

    Nosbuffar

    SvaraRadera

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...