torsdag 7 maj 2015

Ett fönster med utsikt

Cyklar far förbi fönstret. De passerar mitt fönster i hög fart. Saktar sällan in. Trots att de snart ska passera en gata. Människorna har lämnat sina hem. De flesta ska till sina arbeten. Andra behöver handla. Affären i grannkvarteret öppnar klockan 7.

Efter cyklisterna kommer biltrafiken igång. På den där gatan som cyklisterna ska ta sig över. Full fart. För tillfället är gatan enkelriktad. På grund av att man grävt upp hela trottoaren och en bit av gatan. Men det visar sig. Att bilister inte är enkelriktade. De kör frejdigt. Mot den tillåtna körriktningen. Utan vare sig rädsla. Eller risk. Att åka fast. Jag kan icke räkna dem alla. De fordon som kör som de vill.

Förbud är intressanta idéer. Om något som är förbjudet inte får några konsekvenser. är det ju som vore det tillåtet. Som när jag tar mig upp på matbordet i vardagsrummet. Inte tillåtet. Det ropas högt. Men jag bryr mig inte. Blir det för högljutt. Stoppar jag huvudet under bordsduken. Där vaser och ljusstakar plötsligt vacklar omkring. Själv ligger jag blickstilla. Övertygad om att jag är osynlig.

För människor är det inte tillåtet. Att av okynne dra igång ett brandlarm. Men sådana regler struntar en del elever i. Förbudet är inte verksamt. Bara utfärdat. Skolan i grannskapet samlar ofta lärare och elever i parken utanför mitt fönster. Jag har lagt märke till att lagom när de släntrat in i parken. Minst etthundra ungdomar.

Strax kommer en tungviktare dånande. En röd. Ibland med sirenerna igång. För att stänga av ännu ett falsklarm. Det är då jag skulle vilja vara en brandstationskatt. Som kan rycka ut. Men risken är förstås alldeles för stor. Att eleverna. Skulle reagera galet. Och trycka på larmet. Fler gånger ändå. Bara för att få klappa mig, brandkatten. Jag är säker på. Att ett kattklappsförbud. Inte alls skulle hjälpa...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...