tisdag 19 maj 2015

Att fylla ett tomrum

Beslut fattas. Brukar människan utropa med något av triumf i rösten. När han blir upprörd över någonting. Där han sitter. Framför TV:n. Idag ropade han till framför morgontidningen. Beslut fattas! Och förklarade att det är inte konstigt att många blir lurade när man tillåter skurkar att sända bluffakturor. Det borde förbjudas, understryker han, som själv blivit lurad någon gång.

Men när man samlas för att fatta beslut blir det ofta krångligt. Alla kompromisser är inte bra. Alla eftergifter är inte berömvärda. Det är därför vi katter inte håller oss med en riksdag. Var och en får bestämma. Vilka ordspråk man vill gilla. Själv gillar jag det här, som jag kom på för lite sedan: En tom kartong är inte det om katten är hemma.

Om vi skulle haft en riksdag hade man kanske velat diskutera ordspråket. Vi kan inte tillhandahålla tomma kartonger åt alla, hade någon hävdat. Och om inte alla får en kartong blir det orättvist. Därför ska ingen ha någon kartong. 

Men, hade jag invänt, det finns katter som är rika. De har råd att köpa hur många tomma, eller välfyllda, kartonger som helst. Eller åtminstone kan deras människor ordna saken. Hur rättvist är det? Så man kan inte använda rättvisa som ett hinder för katters trivsel.

Då hade en vän till mig nog fyllt i och sagt, ju mer trivsel desto rättare blir det. De som har kartonger får väl upplåta dem åt andra katter. Låta dem njuta lite, de också. Av att hoppa i kartongerna så de ska slippa stå tomma och obrukade. Förresten kommer de som generöst lånar ut sina kartonger att må så bra. Att de lever längre. Och kan bli ännu mera generösa.

Då kommer någon klurig katt att säga att diskussionen hamnat snett. Vad är väl en kartong, skulle han fråga. En liten box. En låda. Nästan som en väska. Då plötsligt kommer ju alla katter att ha något att krypa ner i. För att dra sig undan från världen. För att njuta. I avskildhet. Så jag tycker katter ska krypa ner i ryggsäckar, sängöverkast, tvättkorgar och skålar. De kan fylla tomrummet i människors liv. Ja, varför inte ett tomt badkar eller handfat? Eller stövlar! Då blir kattens liv gott och bra.



Bästa sättet att fylla alla möjliga slags tomrum är en katt!

1 kommentar:

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...