onsdag 22 april 2015

Tunnelseende

Numera ägnar jag mig åt tunnelseende. Nog för att jag har bättre väderkorn än förmåga att se stillastående ting. Det har hänt att jag missat riktiga godbitar eftersom synen inte hängt med. Men min uthållighet gör att jag kommer tillbaka för att undersöka om jag fick i mig alla godsaker,

Tunnelseende ska du passa dig för, sa min människa. Man blir enkelriktad. Enspårig. Begränsad. Bättre är att ha överblick. Se sammanhang. Förstå hur saker hänger ihop. Inte vet jag om han har rätt. Oftast förstår jag inte alls hur saker har med varandra att göra. Att min människa går på jakt nästan varje dag, det vet jag. Men att han lyckas nedlägga villebråd som är förpackade i kartong, med överdrag av papper och plats... Nedstoppade i prassliga påsar. Det begriper jag inte.

Tunnelseende. Hokus pokus, så öppnades en enorm påse. Som människan burit hem. I triumf. Till sin glada kamrat. Och ut hoppade en tunnel. För barn. Eller hundar och katter. En gåva. För katten! När jag såg den där tunneln blev jag överlycklig. Grön och grann. Var den. Med skära ingångar. Tunneln liksom skrek. Använd mig! Störta in här och ut därborta! Min trumpinnetassar dundrade på parketten. Så rasslade det till. För ett ögonblick var tunneln allt jag såg. En sekund senare. Befann jag mig på mattan i vardagsrummet. Som ett maskhål i rymden. Trolleri!



Nu har jag rusat genom denna tunnel. Snabb som vinden. Som en flygande skugga. Många gånger. Tills jag flämtande fick välta omkull mig i ett hörn. Utmattad. Färdig. För att pusta ut. Då passade människan på att veckla ihop den nya tunneln. Nu är den bara en ring. Som ställts undan i ett hörn. Tråkig och intetsägande. Då föredrar jag verkligt tunnelseende. Som inbjuder till stoj och lek. Kom igen! Fram med tunneln...

2 kommentarer:

  1. En tunnel kan man ha mycket skojsigt med och i :)

    Nosbuffar

    SvaraRadera
  2. Tunnlar kan ju vara bland det bästa som finns, hälsar mina hårbollar

    SvaraRadera

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...