lördag 11 april 2015

Doftorgel i hallen

När besökarna kommer tar de av sig skorna. Ungefär som i Japan. Så exotiskt beter sig människornas vänner. Hallen fylls av skodon. Visa mig dina skor och jag ska säga dig vem du är, tänkte jag. Inte för att det är själva utseendet jag går efter. Sixten, the cat, jag alltså, är utrustad med ett väderkorn av sällsynt slag.

Promenadskorna med nedgången klack har nyligen varit vid charkuteridisken i ett näraliggande varuhus. Där har det köpts korv till en sjuårig terrier. Förmodligen arbetar människan på sjukhus eftersom det finns spår av antiseptiska medel. Nästa par skor är mera att betrakta som idrottsredskap. Innehavaren har sprungit mycket och ofta. Av fotens utsöndringar att döma. Mycket salt tyder på hårt arbete, som i längre jogging. En katt har markerat att skornas människa tillhör den. En siames närmare bestämt. Med blå ögon. Jag har inte sett en sådan på år och dar. Eller känt doften. Jag trodde nästan att de bara fanns på film, Nu för tiden. Stövlarnas ägare rör sig i religiösa hus av stearinfläckarna att döma. Även i närheten av liljor, de mest parfymerade sådana man kan tänka sig. De doftar dessutom cykeldäck, möjligen har innehavaren i desperation sparkat sin cykel som haft svårt att behålla luften i ett framdäck.

Märkligt nog har en person gått ut i sina tofflor. Pissetofflor, säger medmänniskan här i huset. Men hon säger det inte så besökarna hör. Så kallades modellen i hennes barndomshem. Om sommaren stack man fötterna i sådana och gick till uthuset med hjärta på dörren. Det har inte dessa tofflors ägare gjort. Nej de har varit inne i en kosmetisk affär. Där finns doftmarkeringar av eau de cologne. Nej Eau de Toilette måste det vara. Och puder. Vad upplever jag? 4711, kan det inte var. Nej, nu vet jag. Säkert. Sant och visst. Vänstra stranden! Detta är Rive Gauché YSL!

Nästa par...struntar jag i. Jag har spelat färdigt på doftorgeln. Borrar istället ner mig bland en drös kuddar. På sängens överkast. De har en mild ton av katt i sitt doftspår. Angenäma sådana. Det är ju jag som satt dit dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...