fredag 27 mars 2015

Het gröt

Denna morgon gick jag som katten kring het gröt. Nästan. Jag parkerade mig bakom en nytillkommen primula. Röd sådan. På köksbordet. För att jag inte skulle synas. En bagatell som att jag är tre gånger så stor som krukväxten bekommer mig inte. Gömmer man sig gömmer man sig.

När människornas kaffedrickning och smörgåsätande satt fart steg jag fram. Och gick runt skärbrädan. Den med leverpastej på. Där cirklade jag runt under starka protestrop från bisittarna. Ett par varv gjorde jag. Hann jag med. Innan de kom sig för att lyfta ner mig. Då var också antalet pastejskivor förändrat.

Katten som går runt het gröt väntar på att den ska svalna. För min del finns det inget hetare än färsk leverpastej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...