onsdag 25 februari 2015

Sova vid fötterna

Natten har varit lång. Det måste den ha varit. Eftersom jag är så utvilad. Jag har legat nere vid människans fötter. Några gånger har jag fått lappa till honom med tassen. Han sparkar med fötterna. Ungefär som jag. När han drömmer.

Men mestadels fick jag sova. Klockan tre gick människan upp. Lommade ut i köket och tog en tablett. Mot huvudvärk. Som tur var hörde jag. Hur han fyllde på min matskål. Så då behövde jag inte gå upp. För att se efter. Om det verkligen fanns mat. Tryggt somnade jag om.

Jag känner mig som en flicka människan brukar berätta om. Hon var bara tre år. Och var med på en kvällsmässa. Som tur var hade hon en kudde med sig. Under den inledande korta utläggningen tog hon sin kudde, Gick fram till min människa. La kudden på hans fötter. Och somnade. Där stod han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...