onsdag 25 februari 2015

Ska du ha katt?

Människor är besvärliga varelser. De är ofta klumpiga. De står i vägen. De är bryska och okänsliga. De går rakt på mig. Som om de inte visste. Inte brydde sig om att jag finns här.

Du stöter till mig när du stiger ur sängen
du klämmer min svans när du sätter dig
du knuffar ner mig från diskbänken
och du tvingar bort mig
från morgontidningen
frukostbordet
snittblommorna i fina vasen
finsoffan i vardagsrummet

till råga på allt envisas du med att
gå fram där jag redan står
snubblar på mig
trampar på mig
ramlar över mig
- är det verkligen en katt du ska ha?
Vore inte en hund i plysch bättre
tryggare och säkrare
för mig!

1 kommentar:

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...