söndag 1 februari 2015

Med klorna i mörka moln

Som ett segel bredde Nerikes Allehanda ut sig. Över mig. Där jag låg på den mjuka stolsdynan. Avslappnad. Relaxad. Mjuk i kropp och sinne. Men när nyheterna la sig som ett moln över mitt huvud. Så där som de kan göra. Varje dag. När det bara är eländes elände. Förfäran och hemskhet. Då mörknar även mitt sinne.

Snabbare än blixten. An ljuset. Satte jag klorna i Allehandas förstsida. Jag genomborrade bilden. Naglade fast deprimerande nyheter. Nu fick det vara nog. Någon uppbygglig rapport. Kunde jag väl få. Mig till livs. Uppmuntran. En bra start på dagen. Ett fniss eller ett gapskratt. istället för moln. Mörka och skrämmande. Där gick min gräns. Pang, så satt klorna i tidningen. Så strimlas ondska. Så motarbetas katastrof. För stunden.

Just idag. Har tyngden av brott, krig och hunger. Gjort sitt. Snart skingrades tidningssidorna. Molnen försvann. Solen kom. Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne. Ska det vara svårt att skriva? Eller trycka? På förstasidan?

1 kommentar:

  1. Smart att strimla de dåliga nyheterna.
    Man behöver massor med sol den här årstiden! Bra jobbat
    Sixten the Cat!

    Nosbuffar

    SvaraRadera

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...