måndag 16 februari 2015

Jag finns. Finns du?

Du finns inte, sa människan till mig en dag när han hade blivit arg. På mig. Ofattbart att det alls kunde hända. Men människans humör kan en katt knappast begripa. Fullt ut. Det ter sig svårförståeligt. Obegripligt.

Du finns inte, ropade människan en gång till. I alla fall inte i Bibeln. Så du ska inte försöka vara skapelsens krona. Herre på täppan. Här i vårt hem. Det får vara slut på krafsandet och kloandet. Jag tyar icke mer! Du finns inte omskriven! Då får du tagga ner. Bli mera vanlig. Så vanlig att man kan förstå varför ni kunde hamna under den bibliska radarn.

Jag protesterade livligt. Vi katter finns med från begynnelsen. Vi katter tillhör de vilda djuren. Vi ingick i det stora myllret. Av djur. Innan vi slog oss samman med människor och blev mindre vilda. Halvtama. Människor ska härska över oss, står det visst. Vilket betyder att Ni ska se till att det finns tillräckligt med vatten i skålarna och bra mat.

Förresten så står det om att blinda kan falla i gropen om de leder varandra. Att det beroddde på att de snubblade över en katt glömdes snart bort. Och skrevs aldrig ner. Och har du tänkt på varför himmelens alla fåglar promt ska sitta i det där det största senapskornsträdet? Det är ju för att katter har jagat upp dem. Där sitter de och skränar när katterna ligger tyst och lugnt och vilar vid trädets fot.

Dessutom påpekar Jesus att ängens liljor inte arbetar eller spinner. Vi katter är sannerligen inte heller så mycket för att arbeta. Vi jagar mest. Sedan spinner vi! Så vi är föredömen för blommorna på marken. Då kanske du kan tillstå att vi faktiskt finns. Åtminstone antydningsvis. Vi finns. Jag finns. Finns du? Och i så fall - hur?

1 kommentar:

  1. Jag är helt säker på att vi katter finns. det är bara brister i översättningarna som gör att din husse missar den saken!
    http://metrobloggen.se/wikipedia/den-heliga-stallkatten/

    SvaraRadera

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...