torsdag 5 februari 2015

De vet mer om dig, sa människan

Min människa har varit på konferens. Han hälsade till mig från flera av deltagarna. De vet mer om dig än om mig, sa människan. Jaha, sa jag, och...?

Är inte det ganska naturligt, Fotrtsatte jag. Mina små tankestycken orkar de läsa. Dina långa tirader om organisation och kyrkopolitik tröttar. Jag är uppiggande. Positiv. Du är katakombisk. Nattvsart pessimistisk. Och så du argumenterar! I all oändlighet. Det tar aldrig slut. Du nöjer dig inte. Du ska ha rätt!

Min modell är mera populär. När jag fått sagt det jag har på hjärtat. Går jag undan. Knyter mig. Nystar ihop mig i en fåtölj. Det skulle du pröva. Då kanske du skrev mera läsvärt. Och glatt! Sa jag. Och hoppade ner i en gotländsk korg där jag bäddat med den mjukaste av filtar. Där ligger jag nu. Och suckar. Av välbehag.

1 kommentar:

  1. tycker att du har rätt Sixten präster verkar lite komplicerade, men du tycker ju han är di n husse trots allt så simma lugnt i din tvättkorg eller vart du befunnit dig under dagen. min familjs lUssan kunde svära sig svart i ögonen om husse hennes verktygslåda låg där hon skulle ligga..satte sig demonstrativt på pappren som eventuellt beskrev en ritning och flyttade inte på sig föörän husse bad snällt och klappade henne en längre stund. hon tyckte han var slarvig med sticksiga saker och ting som låg där dom inte borde!....hoppas du får en fortsatt fin vecka sixten med husse

    SvaraRadera

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...