lördag 31 januari 2015

Tryggare kan ingen vara

Skrivlusten går i vågor. Under en period har jag, Sixten, the cat, varit upptagen med annat. Egenvård är sådant jag ägnat mig åt. Varje levande varelse måste skaffa sig lite egen tid. Jag behöver sällan vara bara jag. Min tid kan infalla trots att jag finns i rum. Där människorna också är.

Kvalitetstid för mig är att i lugn och ro kunna putsa pälsen. Bara att få slicka tassar och tvätta ansikte och öron, ben och svans är bästa stunden på dagen. Då glömmer jag tangentbord. Då försvinner tankar på annat. Allt som finna är nu.

Min människa tycks mera se sådant som ett tvång. Ett moment som ska klaras av på kortast möjliga tid. han blaskar vatten i ansiktet och tvättar sig snabbt. Han fryser och ryser av vattnet och känner obehag. Först när han är klar tycks han gilla att ha blivit ren och proper. Vägen dit gillar han inte. Möjligen om han duschar varmt så man tror vi har fått en bastu installerad. Då väller vattenånga in över rummen. Speglar och fönster immar igen.

Själv är jag inte frusen av mig. Och jag njuter av processen. Att göra mig ren och fin. När jag gnider mig i ansiktet över ögon och nos. Är det som om min egen kattmamma var här. Jag blir som barn på nytt. Känner värmen. Omsorgen. Affektionen. Då är jag trygg. Gnolar på en sång. Tryggare kan ingen vara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...