tisdag 13 januari 2015

Nytt rum - nya tankar

Bytte rum idag. Bestämde mig. Tvärt. Bums. Att ta en gammal träsoffa i besittning. Med ett vackert tyg från Jobstryck. På dynan. Fläderblom. I blått, grönt och vitt. Tänkte alldeles nya tankar. Vilket var uppfriskande. För mig. Som tänkt de flesta förut. Det behövs inte mycket mer. Än en ny miljö. Så ändras tankebanorna.

Tänkte mer ekologiskt. Biologiskt. Klimatiskt. Tänkte att även jag hör samman med hela skapelsen, Alltet. Precis hela klabbet. Inte dumt. Men jag vill inte bidra till utsläppen. Så jag höll andan en stund. Till ingen nytta. Blev bara andfådd. Flämtade desto mera. Bäst att stillsamt ägna sig åt meditation. För inre frid. Andas in. Långsamt. Andas ut. Långsamt andhämtning. Ger  mig själsro här på soffan. Vem behöver mindfulness? När man bara kan ligga här. Vara. I fred. Låta tankarna komma och gå. Som fiskar i ett akvarium. Som sakta simmar fram och tillbaka. Vilket jag inte borde tänkt på. Genast vaknade jaktinstinkten.

För att bryta tankebanorna. La jag mig på rygg. Och såg efter. Under ögonlocken. Om något stod skrivet där. Innan jag seglade bort. Tyckte jag det stod någonting. Kan det ha varit...sov...gott...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...