söndag 11 januari 2015

En katt i hatt

En mössa borde göra susen. För den som vill ha ett karaktärsdrag. En deckarhatt som en hårdkokt privatdetektiv. Med brättet neddragen i pannan. Ty även katter har pannor.

En basker kunde också gå an. En svart. Käckt på sned. Inte så snett. Bara lite. Så jag får fram mitt konstnärliga drag. Mitt skaparjag. Men börjar någon larva sig. Och kallar baskern för kapsyl. Får det nog vara.

Toppluva blir hurtfriskt. Lite juligt. Nissigt. Men käckt. Det kan jag vara. Trevlig och käck. En stund. Innan jag tappar masken. Och blir mitt gamla vanliga ironiska och cyniska kattskrälle. En cylinderhatt vore kanske det stiligaste. Högtidligt värre. Flott. Min päls kan misstas för en frack. Så nog skulle det vara stiligt. Moderiktigt. Men kanske alltför mycket högtid och fest. Nu ska jag ut och rulla hatt, kunde jag säga. Men det blir inte så ofta. Nej...

Plommonstop får det bli. En gång i tiden en arbetarnas hatt. Sedan blev den snobbarnas huvudbonad. Snygg kulle. Böljar som ett plommon. Tillräckligt vacker för att behöva återerövras. Passar bra med käpp. En katt i hatt! Häpp, med käpp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...