tisdag 6 januari 2015

Brist på attribut

Paddington, den marmeladsmörgåsätande björnen från mörkaste Peru. Har blivit film. Han med hatten. Som alltid råkade illa ut. Sina goda föresatser och sitt vänliga hjärta till trots. Min människa högläser för mig om alla slags björnar. Nalle Puh och Nalle Lufs är andra bekantskaper. Som han underhåller mig med.

Det förnöjer storligen. Själv har jag ingen hatt och ingen honungsburk. Jag är utan attribut. Vilket fått mig. Att känna mig fattig. Har därför inlett en granskning. Av olika slags tillbehör. Accessoarer. Som jag kunde ha. Sjumilastövlarna är redan utslitna. Pilbågen får Robin Hood nog behålla. Liksom hatten med fjäder i. En Sherwoodskog kan jag inte heller släpa omkring med. Eller i.

Snören verkar för enkelt. Det blir naturligtvis trassligt. Kan bli komiskt. När man binder fast sig själv. Vid en klätterställning. Av bara farten. Men krångligt. Eftersom trådhärvor. Är det värsta jag vet. Har stor erfarenhet av sådant. Härhemma ligger det nämligen stickningar. Högt och lågt. Med garnnystan att brotta ner. Och trådar att fastna i. Har mer än en gång blivit liggande. I väntan. På upplösningen. Av trasselsudden. Farliga saker. Med stickor därtill. Jag för min del. Vill inte gärna ha en sticka. I tassen. Eller så.

Pelle Svanslös grej. Var ingen sak. Var istället. Det han saknade. Bristen blev hans tillgång. Den upphörda svansen. Frånvarande. Borta. Blev det som utmärkte honom. Som lyfte fram honom. Den utmärkte.

Nej, detta blir krångligt. Får fundera några vändor till. En rosett vill jag inte ha. Det passade inte Pelle. Inte mig heller. Möjligen som villebråd. Att nedlägga en rosett. Efter djräv och modig strid. Är inte så pjåkigt. Men, nej, för dagen kommer jag inte på något.

Det är helt förfärligt! Tänk om jag blev utnämnd. Till Sixten, han som inte kom på något. Det låter inte bra. Inte alls. Icke. Så i kommande dagar och inlägg. Ska jag nog. Komma på något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...