tisdag 2 december 2014

Glitter, stjärnor och blommor

Nu får det vara nog. Jag blir prillig på allt glitter, på stjärnor och blommor. Högt och lågt. Jag kan knappast längre hoppa upp på någon fönstrebräda. Utan att kollidera. Med en lucia. En tomte. Eller svajiga ljusstakar. Och amaryllisar. Som är snedstjälkade!

Advents- och jultiden skulle ju vara trivsam. Vänlig mot en stressad varelse, Och så blir det värt om. galet. Tokigt. Jag är så nervös att jag numera tvingas stå kvar nere på golvet. Jamande. Förtvivlat. Eftersom mina utkikspunkter tagits över. Av luvförsedda rödrockar och tanter och flickor. Med ljusstakar på huvudet.

De knuffas och bråkar. Om jag ens försöker ta plats. Här står jag, säger en tomte. Detta är min plats väser en tärna. Ljusstakens första ljus fladdrar till. Hotfullt. Som för att göra min burriga svans. Till en fackla. Förkastligt. Farligt. Dumt!

Tacka vet jag vardagslunken. Då hemmet ser ut som det brukar. Och inte som en reklamkampanj för en lampfabrik. Eller e-on. Mjau!

1 kommentar:

  1. Gör som jag!
    Peta ner "skräpet" från ditt bästaste utkiksfönster, så de begriper att du har RÄTT TILL en fönsterbräda utan en massa pynt på.

    Tröstebuffar å Nosgos

    SvaraRadera

Kattens ålder och år

Människorna räknar febrilt. De försöker ta reda på hur gammal jag är. I jämförelse. Med dem. De är numera ålderstigna. Själv är jag ung och ...