torsdag 13 november 2014

Segern är min!

Det pågår en kamp. Mellan två olika däggdjur. Människa och katt. Jag är katten. Som vill ligga på frukostbordet. Mellan ost, mjölk och smör. Människan vill inte ligga på bordet. Utan försöker till och med få bort mig.

Striden utkämpas inte med rop och skrik. Inga hårda ord här inte. Utan det sker med lämpor och frestelser. Listigt lägger människan ut kattgodis med kattmynta i. Svårt att motstå. Men jag har bestämt mig för att inte gå på hans finter. Jag ligger kvar.

Han får lyfta bort mig. 7 kilo slapp katt. Tungt att lyckas med. Han sätter mig på en pall där godiset ligger utplacerat. Då tackar jag honom för hjälpen. Man vill ju inte hålla på och hoppa hit och dit så tidigt om morgonen. Det är skönt att slippa. Min envishet gör att jag, katten, avgår med segern. Mums!

1 kommentar:

Kajor är ett flygande upplopp

När kajorna skränar på gården och lever rövare stannar jag, Sixten, the cat, inne, det är bäst för nerver och hörsel. De flaxar och far runt...