söndag 30 november 2014

Inget speciellt. Eller något.

Min berömmelse är i avtagande. Det märker jag på de många uteblivna hälsningarna. Förr bar min människa hem alla möjliga, oftast muntra, hälsningar och tillrop. Nu tvingas jag fråga om något speciellt hände när han var ute på stan.

Inget särskilt, säger han då, och flackar med blicken. Jag tror att det är för att han försöker tänka. Det tycks gå bättre om han inte tittar på något särskilt. Ibland far ögonen upp mot taket när han tänker. Jag brukar fråga alla möjliga människor om något minne. Sällan slår det fel. Blickarna flackar. Ögonen far upp emot höjden. Som sökte de efter en högre sanning.

Min människa är inget undantag. Han flackar och far med ögonen. Upp till höger far hans ögon. Som satt där en lapp med stolpar för minnet. Som han önskar han kunde läsa. Så det blev lite lättare att minnas. Komma ihåg. Erinra sig. Under tiden går han igenom vad som hände under dagens utflykt. På stan. Och han försöker sortera det han upplevt. Vad skulle kunna hamna i facket för speciella händelser?

En hälsning till mig var förr ingen speciell händelse. Då var jag känd från radio och TV. Flitigt citerad i pressen. Men berömmelse går över. Nu är jag mest en vanlig huskatt. Men det hindrar inte. Att en hälsning eller två skulle uppskattas.

Efter gudstjänsten 1 Advent. Kom människan tillbaka hem. Och jag frågade om inget speciellt. Hade hänt. Men menade väl något. Numera annorlunda. Nej, sa han. Inte vad jag kan påminna mig.

Hälsade ingen till mig, frågade jag en aning besviket. Ingen enda?

Jo förresten. Kom han på. Det var flera som undrade hur du mådde. Om Du gillade Gotland. Om du vågade gå ut bland de stora bondkatterna i Gothem. Och om Du trivdes som pensionär. Om du snart tänkte skriva något mer på bloggen! De hälsade så varmt till Dig!

Då nickade jag förnöjt. Glad över att någon kom ihåg mig. Tänkte på mig. Läste min blogg. Ville hälsa. Speciellt omtänksamt, tänker jag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kloklippning verkställd

Idag packar jag. Ihop mina saker. En tygråtta, en boll och lite annat. Jag reser lätt. Ofta tar jag inte med mig någonting. Utan reser mig b...